12 квітня 2011 р. виповнюється 50 років польоту Юрія Гагаріна в космос
До відома учителів та класних керівників: на виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 вересня 2010 року № 1759 «Про підготовку та відзначення 50–річчя від дня польоту в космос першої людини – Юрія Олексійовича Гагаріна» Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України (лист від 07.02.11 № 1/9-78) рекомендує провести в квітні 2011 року в загальноосвітніх навчальних закладах різноманітні тематичні заходи.
12 квітня 2011 року в загальноосвітніх навчальних закладах рекомендуємо провести єдиний урок, присвячений відзначенню 50–річчя польоту в космос Ю.О.Гагаріна.
Мета уроку: поширення основ астрономічних знань серед учнівської молоді, популяризація досягнень космонавтики, розвиток інтересу до технічної творчості; виховання в учнів поваги до героїчних звершень старших поколінь, піднесення патріотичної свідомості молоді.
Варіанти форм проведення уроку:
- класичний урок,
- урок-подорож,
- усний журнал,
- засідання «круглого столу»,
- дискусійний клуб,
- інтелектуальна гра,
Особливості проведення уроку в класах основної та старшої школи.
При проведенні уроку в класах основної школи можна дати випереджаюче завдання: дібрати фотокартки, пов’язані з ім’ям Ю.О.Гагаріна, зробити малюнки на астрономічну тематику, підготувати повідомлення «Знаєте, яким він хлопцем був?», «Політ в космос», «Нагороди та звання», «І пам’ятає світ його політ», «Космос та сьогодення».
Урок доцільно почати з відеозапису старту ракети «Восток» та аудіозапису пісні О.Пахмутової «Знаете, каким он парнем был?».
Уявна подорож у минули часи або мандрівка сторінками усного журналу дозволить учням створити об’єктивний портрет Юрія Гагаріна.
З метою формування в учнів життєвого ідеалу, виховання якостей активного громадянина, доречно поставити запитання «Чому саме Гагарін полетів першим у космос?», «Якими рисами характеру повинна володіти людина, щоб її ім’я дорівнювало подвигу?»; методом «Мозкового штурму» визначити основні правила самовиховання, які допоможуть досягти успіху та перемог, стати всебічно розвинутою особистістю.
На основі підібраного ілюстративного матеріалу учні можуть розповісти про досягнення сучасної української космонавтики.
У разі проведення уроку у формі гри, вчитель може запропонувати учням відповісти на запитання вікторини, присвяченої Ю.О.Гагаріну або питанням з астрономії та космонавтики.
З метою використання міжпредметних зв’язків, використання інформаційно-комунікаційних технологій під час підготовки уроку в старшій школі доречно дати учням випереджаюче завдання розробити комп’ютерну презентацію про життя та діяльність Ю.О.Гагаріна.
Разом із цим, матеріали про політ в космос Ю.О.Гагаріна можна представити у формі засідання «круглого столу» або дискусійного клубу, під час яких висвітлити значення першого польоту людини в космос, обговорити досягнення та проблеми розвитку аерокосмічної галузі.
Інформаційні матеріали
для проведення єдиного уроку, присвяченого 50-річчю від дня польоту в космос першої людини – Юрія Олексійовича Гагаріна.
Розвиток космонавтики в Україні.
У теперішній час однією з найперспективніших галузей України є авіаційна промисловість. Вона налічує 43 підприємства, на яких працює близько 100 тис. людей. Далеко за межами країни відомі авіаційні конструкторські бюро – АНТК ім. Антонова (Київ), «Прогрес» ім. Івченка (Запоріжжя), авіабудівні заводи Києва та Харкова, «Мотор-Січ» (Запоріжжя) та інші. Їхніми зусиллями створені унікальні крилаті машини: реактивні пасажирські літаки Ан-140 та Ан-148, транспортні літаки Ан-225, названий «Мрією», та Ан-124 – «Руслан», літак полярної авіації Ан-74 та багато інших.
Україна – визнана в світі космічна держава. Вона входить до п'яти провідних країн на ринку космічних послуг і технологій. До української ракетно-космічної галузі входять 40 підприємств. Провідним центром серед них є всесвітньо відоме конструкторське бюро «Південне» та виробниче об'єднання «Південний машинобудівний завод» у Дніпропетровську. Там створюють та серійно виробляють ракети-носії, космічні апарати, системи управління, орієнтації і траєкторних вимірювань. Великий внесок в освоєння космічного простору зробили такі видатні вчені країни, як С.Корольов, В.Челомей. М.Янгель, Ю.Кондратюк, В.Уткін.
Досягнення України в ракетно-космічній галузі дозволили їй разом із США, Росією та Норвегією взяти участь у спільному міжнародному проекті «Морський старт» для запуску в Тихому океані космічних супутників різного призначення. Крім того, наша країна бере участь у міжнародних проектах створення орбітальних станцій «Альфа» та «Мир», у програмі «Глобастер», яка передбачає запуск 36 супутників за допомогою українських ракетоносіїв «Зенітів».
У межах розкриття теми про розвиток космонавтики учитель може організувати роботу учнів з першоджерелами: «Про запуск першого радянського супутника Землі. З повідомлення ТАРС. 5 жовтня 1957 року».
«Протягом кількох років у Радянському Союзі ведуться науково-дослідні та дослідно-конструкторські роботи зі створення штучних супутників Землі. В результаті великої напруженої роботи науково-дослідних інститутів і конструкторських бюро створений перший в світі штучний супутник Землі.
4 жовтня 1957 року в СРСР проведено успішний запуск першого супутника. За попередніми даними, ракета-носій надала супутнику необхідну орбітальну швидкість близько 6000 метрів в секунду. В даний час супутник описує еліптичні траєкторії навколо Землі та його політ можна спостерігати в променях…Сонця за допомогою найпростіших оптичних інструментів (біноклів, підзорних труб і т. п.).
Згідно з розрахунками, які зараз уточнюються прямими спостереженнями, супутник буде рухатися на висотах до 900 кілометрів над поверхнею Землі; час одного повного обороту супутника буде 1 година 35 хвилин, кут нахилу орбіти до площини екватора дорівнює 65° ...
Супутник має форму кулі діаметром 58 см і вагою 83,6 кг. На ньому встановлено два радіопередавача, безперервно випромінюють радіосигнали з частотою 20,005 і 40,002 мегагерц (довжина хвилі близько 15 і 7,5 метра відповідно) ...».
«З доповіді Ю. А. Гагаріна на засіданні Державної комісії після космічного польоту. 13 квітня 1961 року».
«Остання передстартова підготовка проводилася вранці. Вона почалася з перевірки мого здоров’я та визначення надійності датчиків для запису фізіологічних функцій, які були наклеєні напередодні ввечері. Після цього штатною командою бойового розрахунку відбувалося вдягання скафандра. ..Всі приєднання та підключення були здійснені добре. Зв’язок був стійкий. Настрій у цей час був гарний, самопочуття добре. Доповів про перевірку обладнання, про готовність до старту, про своє самопочуття. …Потім оголосили 15-хвилинну готовність. Надів гермоперчатки. Закрив шолом. Потім ракета плавно, м’яко знялася зі свого місця. Я навіть не помітив, коли вона пішла. Потім відчував, як по конструкції ракети пішло дрібне тремтіння. …Земля стала йти вліво, вгору, потім вправо, вниз. Обертання було добре видно... Бачив я горизонт, зірки, небо. Небо зовсім чорне-чорне. Величина зірок та їх яскравість трошки чіткіше на цьому чорному тлі, швидкість переміщення їх у «погляді» і в правому ілюмінаторі велика. Видно дуже красивий горизонт, видно коло Землі. Горизонт має красивий блакитний колір. У самої поверхні Землі ніжно-блакитний колір, поступово темніє і переходить у фіолетовий відтінок, який плавно переходить в чорний колір.
Воду та їжу прийняв нормально, приймати можна. Ніяких фізіологічних труднощів при цьому я не відчував… Коли проходив мис Горн (в апогеї) отримав чергове повідомлення. Мені повідомили, що корабель йде правильно, орбіта розрахована, всі системи працюють добре…Поділ різко відчув. Стався хлопок, потім поштовх, обертання тривало. Включилася тільки один напис: «Приготуватися до катапультування»…Я прийняв позу для катапультування… Настрій був гарний. Стало ясно, що сідаю не на Далекому Сході, а десь тут, поблизу розрахункового району. …Я почав спускатися на основному парашуті. Знову мене розвернуло до Волги. Приземлення було дуже м’яке. Я навіть не відчув приземлення. Сам не зрозумів, як вже стою на ногах. Подивився – все ціле. Значить, живий, здоровий».
Обговорення уривків можна провести за такими запитаннями:
1. Яку роботу проведено, щоб запустити перший штучний супутник Землі?
2. Опишіть зовнішній вигляд супутника.
3. Чим перший штучний супутник відрізняється від сучасних космічних кораблів?
4. Опишіть почуття Ю.О.Гагаріна під час його польоту в космос.
5. Які суперечливі почуття відчуває космонавт, коли летить у космос?
Відповідно до чинних навчальних програм для старшої профільної 11–річної школи (Фізика. 7-11 класи / Автори О.І.Ляшенко, О.І.Бугайов, Є.В.Коршак, М.Т.Мартинюк, М.І.Шут. – К.; Ірпінь: Перун, 2005. – С. 3–69, Збірник програм з профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія. – Х: Видавнича група «Основа», 2010 (з поправками, розміщеними на сайті Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України) подія, пов’язана з польотом в космос першої людини – Юрія Олексійовича Гагаріна – вивчається на уроках фізики в 10-х класах за рівнем стандарту, академічним, профільним в темі «Розвиток космонавтики», розділ 2 «Динаміка»
На таких уроках учителю необхідно спільно з учнями охарактеризувати етапи розвитку космонавтики, зосереджуючи увагу на її творцях і видатних подіях, а саме: перший у світі політ людини в космос, який здійснив 12 квітня 1961 року льотчик-космонавт Ю.О.Гагарін на ракеті-носії «Восток-К72К».
Учитель може запропонувати учням роботу з уривком з історичного документа (спогадів) «Середа 12-го квітня» з книги Юрія Гагаріна «Дорога в космос».
«Погляд мій зупинився на годиннику. Стрілки показували 9 годин 7 хвилин за московським часом. Я почув свист і все наростаючий гул, відчув, як гігантський корабель затремтів усім своїм корпусом і повільно, дуже повільно відірвався від стартового пристрою. Почалася боротьба ракети з силою земного тяжіння ... Я відчув, як якась непоборна сила все більше і більше вдавлює мене в крісло. І хоча воно було розташовано так, щоб …скоротити вплив величезної ваги,… було важко поворухнути рукою та ногою. Я знав, що стан цей триватиме недовго: поки корабель, набираючи швидкість, вийде на орбіту. Перевантаження все зростали ... Перевантаження дійсно весь час зростали. Але організм поступово звикав до них, і я навіть подумав, що на центрифузі доводилося переносити і не таке. Вібрація теж під час тренувань дошкуляла значно більше. Словом, не такий страшний чорт, як його малюють...
Одна за одною, використавши паливо, відокремлювалися ступені ракети, і настав момент, коли я міг повідомити:
– Сталося розділення з носієм відповідно до завдання. Самопочуття добре. Параметри кабіни: тиск – одиниця, вологість – 65 відсотків, температура – 20 градусів, тиск у відсіку – одиниця, в системах орієнтації – нормальне. Корабель вийшов на орбіту – широку космічну магістраль.
Настала невагомість – той самий стан, про який ще в дитинстві я читав у книжках К.Е.Ціолковського».
Завдання для учнів за результатами опрацювання уривку з історичного документа.
1. З’ясуйте, які фізичні явища описані у цьому уривку, дайте їх тлумачення.
2. Визначте, яке значення цей політ мав для розвитку світової космонавтики.
Доречно пов’язати навчальний матеріал із сучасними подіями. Ознайомити учнів із Загальнодержавною цільовою науково-технічною космічною програмою України на 2008–2012 роки, затверджену відповідним Законом України від 30 вересня 2008 року № 608-VI. Зокрема зазначити, що Програма охоплює сім взаємозалежних цільових програм, кожна з яких складається з окремих проектів, спрямованих на виконання таких завдань:
- розгортання групи спостереження Землі і геофізичного моніторингу «Січ» (запуск КА «Січ-2» і «Січ-2м», підготовка КА «Іоносатс»), створення системи геоінформаційного забезпечення як частини європейської системи GMES і світової GEOSS;
- створення умов для комерційного використання українських ракет-носіїв у проектах «Циклон-4», «Наземний старт», «Дніпро»; розвиток виробництва ракет-носіїв («Зеніт», «Циклон», «Дніпро»); робота над проектами перспективних носіїв;
- створення супутникових телекомунікаційних мереж зв’язку та мовлення з використанням національного супутника зв’язку; розгортання системи координатно-часового та навігаційного забезпечення України в кооперації з Російською Федерацією й ЄС;
- здійснення космічних досліджень у сфері сонячно-земних зв’язків, астрофізики, космічної біології і матеріалознавства, зокрема в межах міжнародних проектів «Спектр-Р», «Міжнародна космічна станція», Глобальної стратегії досліджень-GES, виконання освітніх космічних проектів;
- модернізація та розвиток Національного космічного центру в Євпаторії та залучення його технічних засобів у міжнародні космічні програми;
- комплекс розробок нової космічної техніки, службових систем, дослідницьких приладів для перспективних космічних проектів.
Політ в космос першої людини – Юрія Олексійовича Гагаріна –розглядається на уроках всесвітньої історії в 11-х класах (Історія України. Всесвітня історія. Людина і суспільство. Основи філософії: Програми для профільних класів загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Пед. Преса, 2005) прививченні теми 4 «Радянський Союз і пострадянські країни», урок «Відлига» (1964 – 1985)». Учням доцільно запропонувати скласти історичний портрет Юрія Гагаріна з використанням алгоритму «Характеристика історичної особи», методом «Мозкового штурму», з’ясувати яким чином увічнена пам’ять героя. Важливо акцентувати увагу учнів на значенні першого польоту людини в космос, що сприяло прискоренню науково-технічного прогресу, зміцненню міжнародної співпраці в освоєні навколоземного простору. Разом із цим, доречно визначити внесок українців у розвиток світової космонавтики (теоретики космонавтики Микола Кибальчич та Юрій Кондратюк, творці ракет і космічних кораблів Сергій Корольов, Валентин Глушко, Гліб Лозино-Лозинський, Володимир Челомей, Володимир Сергеєв, Михайло Янгель, діяльність підприємств та інститутів України у складі ракетно-космічного комплексу СРСР, політ першого космонавта України Леоніда Каденюка).
Тематичні вікторини
Проведення вікторин дозволить створити мотивацію вивчення історії та астрономії, розширити світогляд і одночасно забезпечить зворотній зв’язок (допоможе оцінити рівень знань учнів).
Вікторина про Юрія Олексійовича Гагаріна
У класі створюються три учнівські команди. Вчитель по черзі задає командам питання, на відповідь дається 20 секунд. Якщо команда не відповідає на питання, то право на відповідь надається останнім двом командам (хто перший відповість). За кожну правильну відповідь команда отримує по 2 бали, а якщо команда відповідає не на своє питання, то отримує 3 бали. Команда-переможець отримує приз. Ця вікторина сприятиме розвитку соціальної та комунікативної компетентностей учнів.
1. Де народився Ю.О.Гагарін?
o Село Цирибухово Калінінської області;
o Село Клушино Гжатського району Смоленської області;
o Місто Ковров Володимирської області;
o Село Новосьолово Киржачського району Володимирської області.
2. Як називався космічний корабель, на якому Ю.О.Гагарін здійснив перший в світі політ навколо Землі?
o «Союз»;
o «Прогрес»;
o «Шатл»;
o «Аполон»;
o «Восток».
3. Скільки часу продовжувався політ Ю.О.Гагаріна навколо Землі?
a. 1 годину 20 хвилин;
b. 1 годину 48 хвилин;
c. 3 години 25 хвилин;
4. Ю.О.Гагарін є:
a. Почесним членом Міжнародної авіаційної асоціації;
b. Почесним членом НАСА;
c. Почесним членом Міжнародної академії з астронавтики і дослідженню космічного простору;
d. Почесним членом Комітету з присудження Нобелевських премій.
5. Ю.О.Гагарін трагічно загинув:
a. Невідомо де;
b. В степах Казахстану;
c. В горах Афганістану;
d. Близь села Новосьолово Киржачського району Володимирської області Росії;
e. Близь села Алфьорово Павлово-Посадського району Московської області Росії.
6. Ім’я Ю.О.Гагаріна носить:
a. Одна з найбільш високих гірських вершин в Гімалаях;
b. Одна з найбільш глибоких заглибин в Тихому океані;
c. Один з кратерів на оборотному боці Місяця;
d. Кратер одного з вулканів в Латинській Америці.
7. Ю.О.Гагарін був відзначений нагородами:
a. 5 країн;
b. 10 країн;
c. 14 країн;
d. 28 країн
Вікторина з астрономії
Вчитель задає питання, а учні класу відповідають на них. Хто швидше відповість на питання, отримає за кожну правильну відповідь по 1 балу. Визначається переможець в особистій першості, який отримує почесне звання «Знавець астрономії». Ця вікторина сприятиме розвитку компетентності самоосвіти і саморозвитку.
1. Астрономія вивчає…(небесні тіла).
2. Вчений, який створив систему світу, в центрі якої розташовано Сонце…(М.Коперник).
3. Найбільша планета Сонячної системи – це… (Юпітер).
4. Найбільша до Сонця планета – це… (Меркурій).
5. Перший місячний календар створили – … (Шумери).
6. Яким календарем ми користуємося зараз? (Григоріанським).
7. Найяскравіша зоря неба північної півкулі – це (Сіріус).
8. Розташування Місяця при сонячному затемненні… (Між Землею та Сонцем).
9. Хто перший спрямував телескоп в зоряне небо? ... (Галілей).
10. Коли здійснили запуск першого штучного супутника в СРСР? … (4 жовтня 1957 р.).
11. Перший політ людини в космос… (12 квітня 1961 р.).
12. Назва нашої Галактики… (Чумацький шлях).
13. Найголовніша зоря в житті людини – це … (Сонце).
14. Яку планету назвали на честь римської богині любові і краси? … (Венера)
15. Скільки відомо сузір’їв? … (88).
16. В якому сузір’ї розташована Полярна зірка? … (В. Ковш).
Одночасно у загальноосвітніх навчальних закладах можна провести наступні тематичні заходи:
- тиждень космонавтики;
- виховні години «Перший космонавт планети»;
- учнівські наукові конференції «Космос відомий і невідомий»;
- учнівські семінари, присвячені розгляду проблем сучасної космонавтики;
- наукові читання з питань розвитку космонавтики в Україні;
- перегляд науково-популярних відеофільмів відповідної тематики;
- засідання «круглих столів» за темою «Харківщина – космічна»;
- зустрічі учнів з ветеранами космонавтики, присвячені досягненням космонавтики;
- конкурси на кращій учнівський твір-есе «Таємниця привабливості Юрія Гагаріна чи як залишитися простою людиною, ставши світовою зіркою»;
- виставки творчих робіт, рефератів, присвячених 50-річчю польоту в космос;
- конкурси малюнків «Космічні фантазії»;
- зустрічі старшокласників з представниками факультету ракетно-космічної техніки Національного ае